info@maya-patents.co.il

מדריך לרישום פטנט

מדריך לרישום פטנט

מדי שנה יותר ויותר אנשים או חברות שמציעות שירותי עיצוב מוצר או פיתוח מוצר מחליטים להגיש בקשה לרישום פטנט וזאת על מנת להגן על הפטנט שלהם.  הפטנט ניתן לבעל המצאה לתקופה של עשרים שנה ובמהלך כל אותה תקופה אף אחד אנו רשאי להשתמש בפטנט זה, למכור אותו או להציע את הפטנט למכירה. בתקופה זו בעל הפטנט הוא היחיד שזכאי לספק רישיון שימוש לכל מי שמעוניין להשתמש בהמצאה שלו והוא זה שזכאי לתבוע כל אדם או חברה שמפרה את זכויות בעל הפטנט.

תהליך רישום פטנט

כדי לדעת אם להתחיל בתהליך רישום פטנט בישראל חשוב לבצע עבודת הקדמה מקיפה ולהתייעץ עם עורך פטנטים מומחה. תהליך רישום הפטנט תמיד חייב לכלול את המידע והשלבים הבאים:

  • מהי הגדרתו של פטנט?home-work-step2@2x
  • בירור האם האמצאה של הלקוח מתאימה למושג פטנט
  • האם ניתן לרשום פטנט על האמצאה
  • הגשת בקשה לפטנט – כיצד עושים זאת?
  • אישור הגשה ותאריך
  • פרוצדורת בחינת הבקשה
  • קיבול הבקשה + תקופת התנגדות
  • מתן פטנט

מהו פטנט?

פטנט הוא הזכות הבלעדית הניתנת לבעל המצאה להגן על האמצאה שלו. פטנט הוא כלי משפטי שניתן על ידי המדינה (רשם הפטנטים). הפטנט יהיה בתוקף לאחר שהתקבל ועבר בהצלחה את תאריך הבחינה . תנאי הכרחי לתוקף הפטנט הינו שכל אגרות החידוש על הפטנט הינן בתוקף.

האם האמצאה שלכם מתאימה למושג פטנט?

פטנט חייב להיות ישים, חדשני (המצאה חדשה) ולתרום מבחינה טכנולוגית מעשית. ניתן לקבל היתר פטנט על תהליך בתחום טכנולוגי או על מוצר. כמו כן, ניתן לקבוע פטנט על חידוש משמעותי לתהליך, חידוש שמוביל לשינוי. יש לקחת בחשבון שלא כל האמצאות הן ברות פטנט, כמו למשל אמצאות בתחום חוקי הטבע, זנים חדשים של צמחים, כל מיני תהליכים מחשבתיים, תהליכים לטיפול רפואי ועוד. אם כן, אמצאה ברת פטנט היא אמצאה שמשתייכת לתחום מסוים עליו ניתן לרשום פטנט וממלאת את הקריטריונים הבאים: חדשנות, אמצאה חדשה וברת שימוש בתעשייה.

האם ניתן לרשום פטנט על האמצאה שלכם?

הדרך הטובה ביותר לדעת האם האמצאה היא אכן ברת פטנט, כלומר חדשה, ברת שימוש וחדשנית היא על ידי כך שתוודאו שאין עוד המצאה דומה או זהה לאמצאה שלכם. יש אנשים שמעדיפים לבצע את הסריקה בעצמם, אך כיוון שדרוש ידע ומקצועיות לביצוע סריקה יסודית, רוב האנשים פונים אל עורכי פטנטים שמציעים שירות  חיפוש פטנטים. שירות זה כולל בדיקה מקיפה ויסודית של פרסומים קודמים של כל מיני סוגי אמצאות שיכולות לסכן את הרישום של האמצאה שלכם כפטנט. בנוסף, שירות זה כולל שירותי ניתוח דו"חות חיפוש. נקודה חשובה נוספת היא שהגשת בקשה לפטנט מצריכה תהליך שדורש הוצאה לא קטנה של כסף ולכן חשוב לדעת במדויק האם האמצאה אכן עונה לדרישות של הגדרת פטנט והאם אין אמצאה זהה או דומה לזו של הלקוח וזאת על מנת לא להתחיל בתהליך יקר וארוך לחינם.

הגשת בקשה לפטנטרישום פטנטים בארה"ב

הגשה של בקשה לרישום פטנט משמע מילוי טופס בקשת פטנט הכולל את כל הפרטים על מבקש הפטנט, כל הפרטים על הזכויות בהמצאה, פרטים מדויקים והרחבה על האמצאה, אם מדובר על שמה של ההמצאה, תיאור מפורט שלה, דרכי הביצוע של ההמצאה, תביעה על האמצאה ומסמכי 'ידע קודם' על האמצאה. אי מילוי השדות באופן מדויק או כל פרט אחר שלוקה בחסר בטופס הבקשה יכול להוביל לדחייתה של הבקשה או עיכוב בבחינת הבקשה. לאחר מילוי הטופס יש לשלוח אותו לרשם הפטנטים.

לאחר הגשת הפטנט

תאריך ההגשה ואישור – לאחר הגשת מסמכי הבקשה לרישום פטנט רשם הפטנטים יאשר את הגשת הבקשה ואת התאריך בו התקבלה הבקשה על ידי משרד הפטנטים. תאריך זה מכונה 'תאריך בכורה'.

בחינת הבקשה – בחינת הבקשה יכולה לקחת מספר שנים. הבקשה נכנסת לתור של בקשות פטנט בתחומה ונבחנת כשמגיעה לראש התור. במקרים מסוימים ניתן לזרז את בחינת הבקשה לפטנט

אישור הבקשה

לאחר שרשם הפטנטים מגיע להחלטה שאותה אמצאה כן ראויה לרישום תחת ההגדרה של 'פטנט' הוא חייב לפרסם קיבול בקשה ביומן הפטנטים. בארצות מסוימות ניתן להתנגד לבקשת הפטנט לאחר הקבול ואם ההתנגדות אינה מתקבלת הפטנט נשאר על כנו.

בהצלחה!

מאמרים נוספים בנושא:

Submit a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *