info@maya-patents.co.il

רישום פטנטים על תוכנה

רישום פטנטים על תוכנה

רישום פטנטים בתוכנה הוא נושא מורכב המצריך מומחיות של עורך פטנטים. הבעיה ברישום פטנטים בתוכנה היא שנשוא ההמצאה אינו תמיד בר פטנט וצריך לבחון כל מקרה לגופו ובהתאם למדינה שבה רוצים לרשום את הפטנט.

רישום פטנט בתוכנה בארצות הברית ואירופה

לאור העובדה שתוכנה ומערכות מחשוב שונות מהוות חלק בלתי נפרד מחיינו, בשניםהאחרונות יותר ויותר מדינות מתירות רישום פטנטים על תוכנה. ארה"ב הכירה ברישום פטנטים על תוכנה כבר בשנות השמונים. בתחילת התהליך ניתן היה לרשום פטנטים גם על תהליכי תוכנה המבטעים רעיונות ותהליכים הקשורים למשל לתהליכים פיננסים אולם לאחרונה ניתנו כמה פסיקות המצרות את האפשרות להגיש פטנטים בתחום זה. למידע נוסף קיראו: שלבים ברישום פטנטים.

הכלל בארצות הברית הוא שהפטנט צריך להיות על רעיון שאינו אבסטרקטי אולם אין כלים ברורים לבחינתו של כלל זה ולכן כשאי להעזר בעורך פטנטים מנוסה. מבחינת מדינות אירופה, חוק הפטנטים מאפשר לרשום פטנט על תוכנת מחשב כאשר התוכנה פותרת בעיה טכנולוגית כאשר הבעיה הטכנולוגית יכולה להיות גם בתחום המחשוב (למשל שיפור בצועים של המחשב). חשוב לדעת שבהשוואה אל ארצות הברית, מדינות אירופה מנהלות מדיניות שמרניות בכל הקשור לרישום פטנטים על תוכנה ורובן אינם מקבלות את ההרחבות שנקבעו על ידי ארצות הברית.

רישום פטנטים על תוכנה

ישראל ורישום פטנט תוכנה

בישראל, בשנת 2012 פורסמו (רשם הפטנטים דאז עו"ד אסא קלינג), הוראות חדשות בכל הקשור אל רישום פטנטים על תוכנה. בהתאם להוראות החדשות כאשר תוכנה היא בעלת אפקט טכנולוגי מדיד (ומוחשי) ניתן יהיה לקבלה כפטנט. (רשם הפטנטים פרסם זאת כנספח ב' – סעיף 3 לחוק – אמצאה כשירת פטנט). בנוסף, כאשר תוכנה מבצעת תהליך שנחשב כמדיד בנוסף על היכולת הרגילה של המחשב או מערכת מסוימת במחשב אליה היא משויכת היא תתאים להגדרות של פטנט. נכון לשנת 2016 בישראל אין בעיה לרשום תוכנה כפטנט כל עוד היא פותרת בעיה טכנולוגית. כלומר, מדינת ישראל מקבלת המצאות שמבוססות על תוכנה כפטנט..

חשוב לקחת בחשבון – תוכנה כפטנט

תחום חדש – רישום פטנטים על תוכנה הוא תחום יחסית חדש וחד משמעית חשוב לציין שמדובר על תחום מורכב. תחום זה מוגדר על ידי מומחים רבים כמורכב לא רק בישראל אלא גם במדינות רבות בחו"ל. כיוון שבארצות הברית יש פתיחות גדולה יותר לנושא, ממציאים רבים מחליטים להגיש טופס בקשה לרישום פטנט תוכנה בארצות הברית.

המטרה העיקרית – המטרה של רישום פטנטנים על תוכנה היא שממציאי הפטנט יזגו להגנה על האמצאה שלהם בפני מפתחי תוכנות אחרים. באם בעל ההמצאה מקבל פטנט הוא יהיה בעל יתרון כלכלי על פני מפתחי תוכנה אחרים שמתחרים בו, קרי, במידה ומפתח תוכנה זה או אחר יעתיק את אותה תוכנה שהוא המציא בעל הפטנט יוכל לתבוע את אותו מפתח תוכנה ולקבל פיצוי בגין הנזק הכלכלי שנגרם לו. בנוסף הפטנט יכול להעניק לבעליו אפשרויות נרחבות למוניטיזציה ובינהם קבלת רשיונות על שמוש בפטנט מכירת הפטנט ומכירת החברה שעליה רשומים הפטנטים.

השכרת שירותיו של מומחה – חשוב לדעת שכדי להגדיל את סכויי בקשת הפטנט להתקבל כדי לשלב את הניסיון של מבקש הבקשה בתחום פיתוח התוכנה עם הניסיון של עורך הפטנטים בתחום. מכיון שלא כל מוצרי התוכנה הם ברי הגנה פטנטיאלית כדאי מאד להתייעץ עם עורך פטנטים טרם מתחילים בתהליך ההגנה על המוצר על ידי פטנט. וטיפ לסיום: טרם בחירת עורך פטנטים תמיד יש לבדוק קודם לכן שהעורך בו אתם בוחרים אכן מומחה ובעל ניסיון בתחום התוכנה. בהצלחה.

צרו קשר לייעוץ וסיוע בתהליך רישום פטנטים!

Submit a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *