info@maya-patents.co.il

כך תבצעו רישום פטנט לסטארט אפ כמו שצריך

אין כמו התחושה המיוחדת הזו בבטן ברגע שעולה בדעתו של אדם רעיון חדש ומבריק, כזה שיש לו פוטנציאל לשנות שישנה את העולם. ההתלהבות והשמחה יכולות לדרבן כל יזם להפוך את הרעיון שלו לסטארט אפ חדש, ולצידם גם החשש שמישהו יקדים אותו – ולכן מומלץ למהר ולרשום את הרעיון הזה בחברת רישום פטנטים מוסמכת. אולם לא מדובר בתהליך פשוט, ולכן מוטב כי תקדישו רגע מזמנכם כדי לקרוא את המדריך הקצר הזה.

קודם כל לבדוק את השטח

אם אתם חושבים שהרעיון שלכם מבריק וחוששים שמישהו אחר יחשוב עליו, מוטב כי קודם כל תבדקו זאת. כלומר, ראשית יש לבדוק האם מישהו לא חשב על הרעיון המבריק הזה לפניכם. תוכלו כמובן לערוך חיפוש פטנטים בגוגל בעצמכם, אולם בגלל הטרמינולוגיה הסבוכה של ענף הפטנטים וגודש המידע בו אתם עלולים להיתקל, מומלץ להיוועץ באנשי מקצוע הבקיאים בתחום.  אנשי מקצוע אלה מכונים עורכי פטנטים. עורכי הפטנטים יוכלו לבצע סריקה במאגרי המידע של רישום הפטנטים ולוודא כי הפטנט שלכם הוא אכן מקורי.

עם זאת, לפני שאתם ממהרים לקבוע פגישה עם עורך פטנטים, קחו את הזמן כדי לעבד ולגבש את הרעיון, על מנת לוודא כי הוא אכן בר ביצוע. בשלב הזה עדיין לא צריך לרדת לפרטים הקטנים ביותר, אולם כן צריך להפוך את הרעיון המופשט לדבר מה מוגדר היטב ומעשי, שגם יקל על עורך הפטנטים להשוות בינו לבין פטנטים רשומים קיימים וגם יקל עליכם להתמקד ולהמשיך את תהליך הפיתוח ביעילות.

עורך הפטנטים יבדוק עבורכם את מאגרי הפטנטים  ויודיע לכם עד כמה קרוב הרעיון שלכם לפטנטים רשומים של מישהו אחר. אם הרעיון שלכם דומה מאוד לפטנט קיים, מוטב לכם לא להסתבך ולהסתכן בהפרתו, אלא לחפש רעיון מבריק חדש. אולם אם הרעיון שלכם אינו דומה לשום פטנט אחר, ואפילו הוא הוא דומה רק באופן חלקי ושאינו מהותי – זה הזמן להמשיך בתהליך רישום פטנט משלכם.

רישום פטנט

לא רק בישראל

כוחו של הפטנט תקף למדינה בה הוא ניתן, ואם רוצים כי הרעיון שלכם יהיה מוגן גם בארה"ב או בצרפת, עליכם להגיש בקשות נפרדות בכל מדינה. היות ותהליך הרישום שונה ממדינה למדינה ואף כרוך באגרות שונות, מומלץ לשקול היטב באילו מדינות תרצו להגיש בקשת רישום פטנט: אם למשל מדובר בסטארט אפ המיועד למגזר החרדי, הוא פחות יהיה רלוונטי במקסיקו; אם זהו מיזם חדשני שאמור להתפיל מים במדינות צחיחות, אולי לא כדאי להשקיע ברישומו כפטנט כמדינות שממילא נהנות ממאגרי מים בשפע – וכן הלאה.

המתנה לאישור הפטנט

מרגע הגשת הבקשה לרישום פטנט חולפים מספר שנים. בזמן ההמתנה, הרעיון שלכם נמצא בסטטוס ייחודי בשם Patent Pending, שאמנם לא מעניק לכם את מלוא הזכויות על הרעיון על מנת לתבוע גורם שמפר אותו, אולם מעניק לכם זכות ראשונים עליו. מרגע שהפטנט שלכם יאושר, יתכן ותוכלו לתבוע גורמים מפרים באופן רטרואקטיבי.  כמו כן תוכלו לסחור בזכויות השמוש בפטנט אפילו לפני קבלתו.

הבקשה הוגשה? זה לא נגמר

מרגע שהבקשה עוברת לסטטוס Patent Pending, אפשר כבר להתחיל לפתח את הרעיון לסטארט אפ. עם זאת, בשלבים הללו אתם עלולים לגלות כי הפיתוח מצריך שינויים בקונספט הרעיוני, שעלולים לגרור שינויים בהגדרת הפטנט. לכן מומלץ להיות בקשר עם עורך פטנטים מקצועי ולהתייעץ איתו מעת לעת במקרה של שינויים, אפילו המינוריים ביותר, על מנת לעדכן את רישום הפטנט ולוודא כי הוא תואם את הרעיון בגלגוליו החדשים.

Submit a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *