info@maya-patents.co.il

פטנטים וזכויות יוצרים – דומים ושונים

פטנטים וזכויות יוצרים – דומים ושונים

רבים אינם יודעים מהו ההבדל בין פטנט לבין זכות יוצרים ולכן ברגע בו הם צריכים לקבל החלטה, הם מתקשים להכריע באם לרשום את האמצאה או היצירה שלהם כפטנט או להגיש בקשת רישום זכות יוצרים. בדיוק לשם כך קיימים עורכי פטנטים שתפקידם הוא להסביר מהו ההבדל בין שני אלו ולשייך את היצירה לקטגוריה המתאימה לרישום.

זכויות יוצרים – על מה מדובר?

זכות יוצרים, המוכרת בלועזית כ- copywriting היא אותה ההגנה שניתנת לבעליה של יצירה מפני שימוש לא  מורשה של גורמים חיצוניים ביצירתו. פטנט היא הגנה של אמצאה. שני אלו דומים אך שונים. המכנה המשותף לשניהם הוא ההגנה.

הסימון של יצירה לה ניתנה זכות יוצרים הוא באמצעות האות C הממוקמת בתוך עיגול וכיתוב 'כל הזכויות שמורות'. זכות יוצר מעניקה לבעליה של היצירה את הזכויות להעתיק את היצירה, לפרסם אותה, לשדר אותה, להעמידה לרשות הציבור ועוד. זכות זו ניתנת לתקופה מוגבלת של שנים, תקופה המוגדרת בחוק הישראלי. בתמורה לכל אותן זכויות, בעליה של היצירה חייב להסכים לחשוף את היצירה שלו בפני כלל האנשים. (דבר נוסף ששונה מפטנט).

האם כל יצירה יכולה לזכות בזכות?

התשובה היא לא! בישראל קיים חוק זכויות יוצרים בו ניתן למצוא את ההגדרות של כל כל אותם סוגי יצירות שזכאיות להגנה. סוגי יצירות כמו למשל יצירות מוזיקליות, יצירות ספרותיות, יצירות אמנותיות ויצירות דרמתיות.

סימון של זכויות יוצרים אינו מוענק לכל יצירה. במדינת ישראל ישנן דרישות סף מסוימות לכל יוצר שמעוניין לקבל זכויות יוצרים. הדרישות כוללות את העובדה שהיצירה המועמדת חייבת להיות מקורית וחדשנית. כמו כן, הפרסום הראשוני שלה חייב להיעשות בישראל (יש החרגות). תנאי נוסף הוא שחייבת להיות זיקה כלשהי של היצירה למדינת ישראל. בנוסף, היצירה חייבת להיות מקובעת. הקיבוע יכול לבוא לידי ביטוי בהקלטה, צילום או כתב. חשוב לדעת שזכויות יוצרים אינן יכולות לחול מבחינת החוק על תהליך, רעיון, עובדה, חדשות יומיומיות, שיטת ביצוע ומושגים מתמטיים שונים.רישום פטנטים

מיהו בעל היצירה?

כמו בפטנט בו בעל הפטנט הוא בעל ההמצאה, גם בכל הקשור לזכויות יוצרים, בעל זכות היצירה הוא היוצר. לרבות עיצוב מוצר  חשוב לדעת שבמקרה של יחסי עובד מעביד, המעביד יהיה בעל הזכות וזאת למרות שהיצירה נוצרה על ידי העובד. כמו כן, במצב בו אדם הזמין יצירה, הבעלות על יצירה תמיד תהיה של האדם שהזמין אותו וזאת למרות העובדה שהוא לא יצר אותה. דבר זה כולל אדם פרטי, חברה או המדינה.

הפרת זכויות יוצרים

הפרה של זכויות יוצרים תבוא לידי ביטוי במכירה או השכרה של היצירה ללא היתר מבעל היצירה, החזקה ביצירה למטרה עסקית, הפצה שלה (היקף מסחרי), הצגתה לציבור הצרכנים באופן מסחרי וייבוא למדינת ישראל שלא לשימוש עצמי. בנוסף, יש גם הפרה מוסרית של זכויות יוצרים. במקרה בו יש חשש של הפרת זכות יוצרים חשוב לפנות אל עורך פטנטים שמומחה בתחום וזאת על מנת שיבדוק האם אכן בוצעה הפרה של זכות היוצר ואם כן מה ניתן לעשות בנידון. חשוב לדעת שלא כל דבר נחשב להפרת זכות היוצר, שכן מדינת ישראל קבעה מספר חריגים שלא ייחשבו כהפרה של הזכות שניתנה ליוצר. חלק מאותם חריגים הם שימוש הוגן ביצירה, העתקה של תוכנת מחשב לצורך גיבוי או תחזוקה ועוד.

באם אכן נגרמה הפרה של זכויות היוצרים, בעל הזכות זכאי לפיצוי. כאן הוא יצטרך לבחור האם הוא מעוניין בפיצוי בגין נזקים שנגרמו לו בפועל (הוא יהיה חייב להוכיח שנזקים אלו נגרמו) או פיצוי ללא הוכחת נזק (בהתאם לסעיף 56 בחוק זכויות היוצרים), כאן בית המשפט יכול לפסוק פיצוי של עד 100 אלף ₪ לכל הפרה. בהצלחה!

מתי להגיש פטנט ומתי להסתפק בהגנה על זכויות יוצרים

בנגוד לזכויות יוצרים לא כל יצירה ניתנת לרישום כפטנט. למשל  קוד תוכנה  מוגן באופן אוטומטי בזכויות יוצרים אך לא תמיד יהיה ניתן להגן עליו כפטנט. הגנה באמצעות פטנט היא הגנה רחבה יותר שכן היא אינה מת יחסת רק לקוד הספציפי אלא למוצר כולוץ הגנה זו גם קלה יותר לאכיפה. לכן בכל מצב של ספק מומלץ להתיעץ עם עורך פטנטים לגבי האפשרות של הגנה בפטנט.

Submit a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *