info@maya-patents.co.il

איך נמנעים מגניבת פטנטים

איך נמנעים מגניבת פטנטים

אנו חיים בעידן תחרותי ביותר וכל אחד צופה בזהירות על אותה המצאה אותה מפתח האחר ועל מוצרים ושירותים שונים אותם משווקות חברות מצליחות במשק. אין זה סוד שכל אחד מעוניין בהצלחה עסקית ועושר כלכלי ולמרבית הצער יש כאלו שמנסים לשים את ידם על המצאה מוגנת בפטנט, ללא רשותו של בעל הפטנט. מסיבה זו החשיבות של הגנה על ההמצאה, גדולה. רישום פטנט משמע הגנה על אמצאה. אך האם רישום פטנט יספק את ההגנה הטובה ביותר?

גניבת פטנטים

רוב הממציאים חוששים שהמצאה שלהם תיגנב. הם חוששים שמא יש פרצות מסוימות וזאת למרות הרישום של הפטנט, פרצות שיאפשרו את גניבתו של הפטנט שלהם. לצערנו הם צודקים שכן רישום פטנט מקנה הגנה טריטוריאלית בלבד. כלומר, פטנט שיירשם בישראל יהיה תקף רק בישראל ופטנט שיירשם בסין יהיה תקף אך ורק בטריטוריה של הרפבוליקה של סין. מסיבה זו באם מעוניינים להיות בטוחים שאף אחד לא יגנוב את הפטנט, חשוב לרשום אותו כפטנט בכל מדינה בה מעוניינים לשווק אותו או לסחור בו. כיוון שפירצה זו אינה היחידה ומשום שתהליך רישומו של פטנט הוא תהליך ארוך ויקר, רוב הממציאים פונים אל עורכי פטנטים וזאת על מנת שאלו יוכלו לבחון את האמצאה שלהם על כל צדדיה ולומר מהם הצעדים בהם יש לנקוט על מנת למנוע מצב של גניבת פטנטים.

מהי הפרת פטנט?רישום פטנטים של תוכנה

מבחינה מילונאית הפרת פטנט או בשפה העממית יותר 'גניבת פטנט' משמע שימוש מסחרי באמצאה המוגנת בפטנט. שימוש מסחרי בפטנט משמע שימוש בהמצאה מסוג מוצר וביצוע פעולות כמו למשל ייצורו של אותו מוצר המוגן בפטנט, שימוש בו או הצעתו למכירה. אם מדובר על המצאה שמוגדרת כתהליך, הפרת פטנט תהיה על ידי שימוש בתהליך זה.

איך נמנעים מגניבה של פטנט?

מבחינת חוק הפטנטים כל אדם שמוגדר כבעליו של הפטנט רשאי למנוע ניצול של ההמצאה הרשומה כפטנט במדינה בה רשום הפטנט. דבר זה ניתן לעשות על ידי תביעה על הפרת פטנט. במהלך הדיון בתביעה השופט יקח בחשבון את הנזק שנגרם לבעל הפטנט, היקף הפרתו של הפטנט, הרווחים שהרוויח האדם שגנב את הפטנט מהאמצאה ופרמטרים חשובים נוספים. באם בעל הפטנט הזהיר קודם לכן את מפר הפטנט ועדכן אותו באופן ברור ששהוא מבצע עבירה פלילית של הפרת פטנט, מירב הסיכויים שבית המשפט יחייב את המפר בקנס פיצויי עונשין וסכום פיצוי נוסף.

לסיכום, הדרך הטובה ביותר למנוע מצב בו הרעיון נגנב היא באמצאות רישום פטנט על פי חוק במשרד הפטנטים. כיוון שיש פרצות רבות וכל אמצאה והסיכונים שלה, פנייה אל עורכי פטנטים תספק לממציא תשובה באשר לצעדים החשובים אותם יש לבצע על מנת לרשום את הפטנט באופן הנכון ביותר, רישום שימנע מצב של מפח נפש בעתיד. בהצלחה!

Submit a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *